16 september 2006

Hellas

Sommeren 2005 var jeg i Hellas med mine foreldre, min eldste søster og hennes barn. Vi fløy til Athen og hadde en overnatting der før vi tok båten til Paros og videre til Antiparos. Vi reiste i juli, og da er det veldig varmt i Hellas, og spesielt i Athen er det på grensen til plagsomt. Vi hadde bestilt hotellovernatting i Athen gjennom Ticket, det billigste de hadde, og standarden sto i stil med prisen. I Athen rakk vi en tur på Akropolis før vi tok båten ut til øyene.

Antiparos er en koselig liten øy i Kykladene, med få fastboende. Vi bodde på et familiedrevet hotell i byen der båten ankom. Vi hørte nordmenn overalt, og det er jo alltid litt kjedelig synes jeg, men sånn er det gjerne når man reiser til "Syden" på sommeren.
Stedet er genialt for foreldre med tenåringsbarn, ettersom byen er liten og oversiktlig. For ungdommen er det party hver kveld, og foreldrene har tildels kontroll over hva som skjer (tror de da..) Det er massevis av restauranter her, men menyene består stort sett av det samme, så man blir litt lei. Det er ikke så mye å gjøre på Antiparos, man kan leie kajakk og tråbåt, men å leie scooter eller firehjuling er nok noe av det som er mest populært. Vi leide scooter en dag, og ettersom øya er såpass liten er det ikke så mye bilvei, så vi fikk sett det meste på en dag. Eneste severdigheten, bortsett fra fine strender, klipper og hvite hus er en dryppstensgrotte.
En dag dro vi over til Paros som er en større øy bare en kort båttur unna. Her er det mer liv og ganske bra shopping, og det er noen små koselige landsbyer rundt omkring på øya. Vi hadde tenkt å leie en jeep og kjøre rundt i, men de var nok populære for alle var utleid da vi kom. Så da ble det en "vanlig" bil istedet. Det var utrolig varmt den dagen, så det var egentlig greit for da fikk vi air-condition.
Paros har flere aktiviteter å by på, som f.eks windsurfing og kitesurfing, men vi bega oss ikke ut på slike akrobatiske øvelser.

Paros:
En pust i bakken, varmen tar nesten knekken på oss..

Idyllisk fiskerlandsby, med de typiske hvite husene.
Antiparos:
Eksosrype

Athen:

Mamma og pappa

Ferien vår varte i ca 10 dager, og det var egentlig nok. Hvis ferien hadde vært lenger, ville vi nok besøkt flere av Kykladene. Man blir jo litt lei av å bare ligge på stranda og steike, så med lenger ferie hadde det vært ålreit å se mer av de greske øyer.